Jo Vincent – Biografie & recensies

 
Statieportret van Jo Vincent

Psalmen & Gezangen - het 'Jo Vincent Kwartet'

Jo Vincent download catalogus met audio samples

"Dit is toch wel de volmaakte sopraanzang! Een slanke toon die boven de materie zweeft, een toon die body heeft en ronding, een stemvoering van haast instrumentaal karakter....we hebben het hier over Jo Vincent in haar samenwerking met Mengelberg."

Frans Lambour, Luister, mei 2000

" ....dit was zangkunst van de allerhoogste orde, van een ontroerende volkomenheid, zoals wij zelden meemaken...."

Lex van Delden ,Parool januari 1948.

Zang en muziek was iets dat oratorium-zangeres Jo Vincent, geboren als Johanna Maria Vincent op 6 maart 1898, met de paplepel was ingegeven. Haar vader was beiaardier in Amsterdam, waar hij op de Dam zijn recitals gaf en haar moeder zong zelfverzonnen teksten op opera-fragmenten. Jo Vincent's jonge sopraanstem werd aanvankelijk toevertrouwd aan Catherina van Rennes, van wie zij als kind les kreeg boven de bekende Nieuwe Muziekhandel in de Leidsestraat te Amsterdam. Als kleuter van vijf jaar vertoonde ze reeds de ambitie zangeres te worden en Catherina van Rennes had dan ook niets te klagen over het enthousiasme van haar jonge pupil. Later studeerde ze ook nog bij Cornelie van Zanten.

In 1920 gaf Jo Vincent haar eerste concert in een boerenherberg in Assendelft en in 1923 had ze haar eerste optreden met het Concertgebouw Orkest onder leiding van Cornelis Dopper. Twee jaar later, in Actiefoto van Willem Mengelberg1925, stond ze voor het eerst op het podium van het Concertgebouw in Amsterdam onder leiding van Willem Mengelberg, met wie ze nog veel zou samenwerken. Na zeven jaar zong ze haar eerste sopraansolo's van de Matthäeus Passion, waarover ze later zelf zei: " Van de uitvoering weet ik alleen, dat de bas vóór het concert dringend om een nadere ontmoeting in Amsterdam smeekte; zo ik weigerde zou hij het duet in de war sturen. Ik was toen al niet bang voor dreigementen en weigerde. Het duet werd niet verstoord!"

Een der eerste commerciële photo'sJo Vincent was een zangeres, die voornamelijk oratorium-, passiemuziek en liederen zong( zoals van Mahler, Bach, Schubert en Wolf); één van haar lievelings-stukken is het prachtige "Magna Res est Amor" van de Nederlandse componist Hendrik Andriessen. Haar stralende stem en de warme menselijkheid van haar ongekunstelde optredens maakten haar tot één van de meest geliefde zangeressen van Nederland.

Ze was geen society-figuur en haar gebrek aan pretenties droeg bij tot de populariteit bij het publiek. Soms zong ze duetten met de altzangeres Theodora Versteegh, met wie ze al van jongs af aan bevriend was. Om een vakantie in Bergen aan Zee te kunnen verlengen, werd er door haar een concert georganiseerd in een kerk aldaar en bij dit ongeplande optreden ontmoette Jo Vincent haar toekomstige echtgenoot; slechts één jaar later trouwden ze.

Jo Vincent, jeugdig

Hoewel ze op 30 maart 1942 door de oorlog genoodzaakt was haar carrière een voortijdig halt toe te roepen, kwam ze weer terug en maakte een succesvolle comeback toen de oorlog voorbij was: in heel West Europa genoot ze een enorme populariteit. In 1953 nam ze echter officiëel afscheid van het podium, hoewel ze af en toe nog wel optrad. Ditzelfde jaar deed ze een opmerkelijke uitspraak over de opleiding lerares solozang in Den Haag, waarvoor ze op haar twintigste examen deed: "Hoe is het mogelijk...., nu ik 55 ben, begin ik pas te begrijpen, hoe men eigenlijk zingen moet en toen ik 20 was, was ik al bevoegd het aan anderen te leren." Haar allerlaatste concert gaf ze dicht bij huis in de Haarlemse Concertzaal.

Ze stierf op 28 november, 1989 te Monte Carlo op 91 jarige leeftijd.

opnames/ recensies (nu 5 cd's van Jo Vincent leverbaar)


RECENSIES

Jo Vincent gaf prachtig liederenrecital

Men kan het slechts betreuren dat Jo Vincent zo zelden optreedt. Ieder, die deze volmaakte sopraan Woensdagavond in de tot de laatste plaats bezette kleine zaal van het Amsterdamse Concertgebouw hoorde, zal dit beamen. Want dit was zangkunst van de allerhoogste orde, van een ontroerende volkomenheid, als wij zelden meemaken.

Men kent Jo Vincent's stralende geluid; in de twee groepen prachtige liederen van Wolf, die zij na de pauze zong, bemerkte men, dat deze grote, technisch vlekkeloos beheerste stem behalve stralend ook ongelofelijk teder en verstild kan zijn. De gehele scala van uitdrukkings mogelijkheden werd hier in uiterste perfectie toegepast. En wat meer is; dit alles werd gedragen door een sterke persoonlijkheid, die zich steeds wist in te leven in de inhoud en de sfeer der liederen.

Men was dan ook voortdurend in de ban van deze waarlijk grote kunst; het publiek bracht Jo Vincent en de pianist Gerard Hengeveld, die haar wat nuchter begeleidde, ovatie op ovatie.

Enkele liederen van Wolf kreeg men als toegift.

LEX VAN DELDEN (Donderdag 15 januari 1948 - Parool)


Mahler: Symfonie nr. 4 in G

Jo Vincent (sopraan), (Koninklijk) Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg (Philips 426108-2)

In de serie Legendary Classics bracht Philips opnieuw de unieke uitvoering onder Mengelberg van Mahlers vierde symfonie uit. [....] Gelukkig is Jo Vincent hiermee ook weer in voor haar karakteristiek repertoire vertegenwoordigd en de combinatie Mahler-Mengelberg blijft uniek - al kwam er in de uitvoeringen steeds meer Mengelberg en wat minder Mahler om de hoek kijken. Een must voor iedere Mahleriaan. (ADD - 57') -

Luister mei 1990 recensent Cornelis van Zwol


Legendary Voices: Jo Vincent.

BACH: Matthäus Passion, de drie aria's met recitatief + duet (met Ilona Durigo, alt). BRAHMS: Ein Deutsches Requiem 'Ihr habt nun Traurigkeit'. MAHLER: sympfonie 4 'Wir geniessen...'. Liederen van BEETHOVEN, BRAHMS, CHAUSSON, GRIEG, LISZT SCHUBERT, SCHUMANN, TSJAIKOVSKI,WAGNER EN WOLF JoVincent (sopraan), Felix de Nobel (piano), Toonkunst A-dam; Concertgebouworkest o.1.v. Willem Mengelberg.

Decca 464 5220-2

Jo Vincent

Dit is toch wel de volmaakte sopraanzang! Een slanke toon die boven de materie zweeft, maar daarmee voortdurend contact houdt in een volmaakte egalisatie van registers; een toon die body heeft en ronding; een stemvoering van haast instrumentaal karakter, die de vertolkster in staat stelt prachtige frasen te maken. We hebben het hier over Jo Vincent in haar samenwerking met Mengelberg. De Matthäus, Mahler IV en Brahms' Requiem verschenen al meermalen op cd; nu heb je de delen met de sopraan allemaal hij elkaar. [.......] De rij fragmenten ervaar je, omdat toonaarden prachtig aansluiten en de pauzes kort gehouden zijn, als een liederen-cyclus. Op de onderhavige dubbel-cd hoort u tevens twee liederenrecitals, beide van later datum. De eerste betreft een commerciële opname voor Philips uit 1952, en geeft een bonte verzameling van'beliebte Lieder'. De stem is wat donkerder geworden en nog heel fraai; het uitbalanceren van de registers verloopt wellicht iets trager; maar is groots als voorheen.[....] Het recital van een jaar later - vlak voor haar afscheid - komt uit de radioarchieven. Ten opzichte van het jaar daarvoor is een behoorlijke neergang te constateren. [....] De stem is grotendeels nog prachtig, maar in het midden komen er wat problemen. Schuberts Verklärung klinkt minder fris dan de versie die lerares mevr. Noordewier op haar zestigste nog gaf. [....] Ondanks vele prachtige momenten is de nagedachtenis van JoVincent met dit laatste recital niet gediend.....

Jo Vincent & Mengelberg

Voor een welkome aanvullende impressie zij overigens gewezen op de recente dubbel-cd 'The great Dutch soprano', op BelArt (BEL 6015). Het gaat daar om een ratjetoe *) van vooroorlogse radio-opnamen zonder degelijke documentatie; er blijkt eens te meer hoe mevrouw Vincent in haar gouden jaren een 'jonge-meisjesklank' cultiveert, dat ze zich er echter voor hoedt deze klank registermatig te isoleren, zoals je zo vaak aantreft!

Recensie Luister mei 2000, recensent Frans Lambour

*) tevens horen wij op deze verzameling - wat deze dubbel cd extra waardevol maakt - Jo Vincent in duet met Louis van Tulder, tenor (4x) en in duet met Theodora Versteegh, alt, eveneens 4x. Bij Mendelssohn's Sonntag Morgen wordt geen opgave gedaan van de andere zangeres. Voor de hand ligt dat ook dit Theodora Versteegh is. J.L.


'Stemmen, verzameld door Paul Korenhof', NCRV 394624

.........De 'bonustrack' - een uivoering van Beethoven's Ah, perfido - hangt er - zoals PK toegeeft - als los zand bij. Dat klopt als je kijkt naar het repertoire; als aanvulling op een tijdsbeeld van zangminnend-Nederland is deze track ook op deze plaats zeer welkom. [....] Jo Vincent, van wie nog erg weinig op cd verschenen is (net zo min als van andere heel grote Nederlandse zangers uit die tijd, zoals Willem Ravelli en Elisabeth Ohms). Graag wil ik overigens in dit verband de aandacht vestigen op de onlangs uitgekomen cd-heruitgave van de indertijd een zeer breed publiek aansprekende uitvoeringen van geestelijke liederen (o.a. bundel van Johan de Heer en hervormde bundel '38) door het zogeheten Jo Vincent-kwartet (Jo Vincent, Theodora Versteeg, Evert Miedema, Willem Ravelli): nog steeds voorbeelden van kwartetzang (EMI 4946612).

Jo Vincent bezat wat we in opera-termen zouden noemen een Mozart/Strausssopraan, en wel één van zeldzame schoonheid, warm-instrumentaal van benadering en rijk aan boventonen - de ideale Arabella-stem; ze zong echter praktisch geen opera. De dramatische passages van Beethovens hier opgenomen concertaria Ah! perfido klinken - daarom? - wat onwennig, maar zeker niet onmachtig. De langzame delen zijn echter o zo fraai en prachtig van lijn; ze bereikt daarin, samen met Eduard van Beinum, een magie, die ik in geen van de andere mij bekende uitvoeringen aantref. De klank van deze bonustrack is nogal wisselend van kwaliteit, maar in het algemeen heel behoorlijk.......

Recensie ' Luister, oktober '98, recensent Frans Lambour

een reactie:

.........As a bonus track there is a recording of a broadcast from AVRO on 25 May 1941 of Beethoven"s Concert Aria "Ah Perfido" by Jo Vincent with Van Beinum and the Concertgebouw Orchestra.The transfer is rather gritty, with quite a lot of surface noise, but this does not detract from what is a superb performance with Vincent in fine voice and V.B. *) also in great form. I hope this information will be of interest. I shall look forward to future updates and many more pleasant hours browsing through your most rewarding website. Best wishes, Raymond Wood

*) Eduard van Beinum