Jan ten Bokum (piano)

Omdat 401Concerts 1 in 2015 een groot fragment van Jan Brandts Buys' opera Micarême bevatte, nodigden wij de auteur van de gezaghebbende Jan Brandts Buys biografie uit: Jan ten Bokum, musicoloog en pianist. Gesprekken met Jan over Brandts Buys' opera's leidden tot het plan voor een concert met daarin hoogtepunten uit al Brandts Buys' opera's. We stelden spontaan een conceptprogramma samen en dat ontwikkelde zich gaandeweg tot een heus Jan Brandts Buys Festival in de geboorteplaats van de componist, Zutphen. het Jan Brandts Buys Festival vindt plaats van 21-23 september 2018 en omvat naast het operaconcert ook een liederenrecital (beide met Johannette Zomer), een kamermuziekconcert (met steecelllist Jeroen den Herder), een pianorecital en een orgelconcert (met Frank van Wijk). Ten Bokum vervaardigde de bewerkingen van Brandts Buys operapartituren voor kleine bezetting en speelt samen met enkele collega's ook als hoofdpianist in het pianorecital en het operaconcert.

Jan ten Bokum (Hengelo, 1942) studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht (bij Eduard Reeser, Helene Nolthenius en René Lenaerts) met als bijvakken Italiaans, Nieuwste geschiedenis en Muziekpedagogie. Tevens studeerde hij aan het Utrechts Conservatorium met als hoofdvak Piano (bij Gérard van Blerk). In 1965 behaalde hij het diploma piano B. In 1967 slaagde hij cum laude voor het doctoraal examen muziekwetenschap met scripties over J.G. Bastiaans en over de instrumentale muziek van de veertiende eeuw. Laatstgenoemde scriptie leidde tot de uitgave De dansen van het Trecento (Utrecht 1967 en twee herdrukken). In 1972 promoveerde hij op de dissertatie Johannes Gijsbertus Bastiaans (1812-1875).

In zijn werkzame leven was hij directeur van de Apeldoornse muziekschool en docent muziek- en cultuurgeschiedenis aan de toenmalige Muziekpedagogische Academie in Leeuwarden. Intussen schreef hij de boeken Muziek in de IJsselsteden (Utrecht/Antwerpen 1988) en Jan Brandts Buys (1868-1933) (Zutphen 2003) en publiceerde diverse artikelen over het Nederlandse muziekleven in de negentiende eeuw. Vanaf 1967 redigeerde hij uitgaven van composities van J.G. Bastiaans, J.B. van Bree, L. Schlegel en Joh. Verhulst. In het Bachjaar 2000 organiseerde hij in Apeldoorn een concert waarin vermoedelijk voor het eerst sinds de dood van Bastiaans de op Bach geïnspireerde composities Melodisch Offer en Harmonie der Spheren (versie voor strijkers en blazers) klonken. In de periode 2010-2012 was hij samen met Frank van Wijk tekstbezorger voor de muziekuitgaven van het Bastiaansproject van Muziek Centrum Nederland (nu Donemus). De tot het project Bastiaans behorende bewerking en actualisering van de dissertatie uit 1972 tot een nieuwe uitgave ontstond in de periode 2011-2012.