Miranda van Kralingen

.....Nou Kraal, als je zo doorgaat kun je het stimmlich wel vergeten', denkt ze wel eens. Miranda van Kralingen 'smijt' zich met hart en ziel in wat ze ook zingt.

Luister juli/augustus 2001

.....Halverwege valt Van Kralingen in. De oude sopraan staat aan de linkerzijde van de vleugel, naast de pianist. De jonge sopraan tegenover hen. Beiden steunen op het zwart glanzende hout van het instrument. Beiden trekken de rug recht, de benen strak. Beiden staan op de tenen, de zingende monden zijn luttele centimeters van elkaar verwijderd. Een groot gedeelte van het publiek is wat naar voren komen zitten.....In de slotklank omarmt Van Kralingen de meesteres........

uit een verslag van 'Vrij Nederland', oktober 1987 na een masterclass van 'Frau Professor' Schwarzkopf

....Mevrouw Van Kralingen heeft de zeldzame gave iemands aandacht te kunnen vasthouden zelfs wanneer ze absoluut bewegingloos is Ze beeldde iedere nuance van Mimi's introverte overpeinzingen en emotionele uitbarstingen op onberispelijke wijze uit......

internationale vaktijdschrift Opera

.... samen met het Ad Libitum Kwartet zong Miranda van Kralingen De Falla's 'Siete cansiones espanolas'. Er zijn maar weinig 'geschoolde' zangeressen die zo mooi en zo authentiek een keel kunnen opzetten als zij ...

Trouw, 25 juli 2006, Orlando Festival, Amsterdam, Peter van der Lint

Miranda van Kralingen ,sopraan

De sopraan Miranda van Kralingen werd geboren in Oosterbeek - is nu woonachtig in Den Haag - in een gezin met vier dochters, waaronder actrice Wil van Kralingen. Vader Van Kralingen was leraar Frans, speelde in zijn vrije tijd jazz op de piano en schreef gedichten. Een autoritaire, maar ook humoristische en 'razend slimme' man. Twee andere zussen gingen het onderwijs in en het nakomertje en 'beeldschone dropje' Miranda (citaat interview met Wil van Kralingen, Volkskrant Magazine 22/06/2002) is de tegenwoordige operazangeres. Zij trad op haar 15e al op als jazz zangeres en begon haar vocale opleiding bij de Haagse pedagoge Ank Reinders. Miranda vervolgde haar studie aan het Sweelinck Conservatorium bij Erna Spoorenberg. Tijdens haar studie op het conservatorium kwam zij op het spoor van de 'Groupe des Six', de club Franse componisten uit de eerste helft van de 20e eeuw. Via hen ging zij zich toeleggen op de uitvoering van klassieke liederen. De studie werd in juni 1987 cum laude afgesloten. Daarna volgde zij nog regelmatig lessen bij Aafje Heynis.

Miranda van Kralingen ,sopraan Miranda van Kralingen ,sopraan Miranda van Kralingen ,sopraan

 

Miranda van Kralingen ,sopraan

Tijdens de meestercursus die Elisabeth Schwarzkopf in september 1987 in het Amsterdamse Concertgebouw gaf werd Miranda van Kralingen 'gepromoveerd' van de categorie 'Jong Nederlands Talent' naar de 'internationale categorie sopranen' die gecoached werden op basis van Strauss' Vier letzte Lieder. Elisabeth Schwarzkopf koos de jonge sopraan bovendien uit voor het slotconcert, waarbij deze 'Vier letzte Lieder' gezongen werden en dat rechtstreeks door de Nederlandse radio en televisie werd uitgezonden. De Maes & Lunau Prijs bezorgde Miranda van Kralingen een doorbraak in toonaangevende vocale kringen in Nederland. Miranda van Kralingen werkte met dirigenten als Bernard Klee, Hans Vonk, Roelof van Driesten, Jan Stulen, Lev Markiz en Hartmut Haenchen. Zij is opgetreden in oratorio van Haydn, Beethovens Negende Symfonie, Mahlers Tweede Symfonie (te samen met de veel belovende jonge alt Margriet van Reisen). Bij de Nederlandse opera zong zij onder meer een hoofdrol in de wereldpremière van Louis Andriessens 'Rosa, a horse drama'. Bij Opera Zuid was zij te horen als Mimi in Puccini's La Bohème. In 1988 maakte zij een concerttournee door Indonesië en Australië. Haar concert in Australië was het geschenk dat Koningin Beatrix en Prins Claus tijdens het staatsbezoek aanboden aan de Australische regering. In het buitenland trad zij reeds vele malen op bij de 'Komische Oper Berlin', waar zij geroemd werd om haar interpretatie van Leonore in Beethovens Fidelio in 1997 onder regie van Harry Kupfer. Verder heeft zij opgetreden in Schönbergs 'Von Heute auf Morgen' (1995), Katja in 'Katja Kabanova', Donna Anna in 'Don Giovanni' en Ellen Ford in 'Peter Grimes'. Op het ogenblik repeteert ze voor Tosca bij de Welsh National Opera en gaat ze komend seizoen wederom Leonore in Beethovens 'Fidelio' zingen, nu bij de Nationale Reisopera. Naast haar vele opera activiteiten geeft Miranda van Kralingen regelmatig liedrecitals met pianiste Tan Crone. Recentelijk - juli 2001 - nog Schumanns 'Frauenliebe und Leben' tijdens het Orlando Festival.

Miranda van Kralingen (Fewronija) en Günther Neumann (Grisjka) in 'De legende van de onzichtbare stad Kitesj en het meisje Fewronija' van Rimski-Korsakov in een uitvoering van de Komische Oper Berlin 1996. Enscenering Harry Kupfer, muzikale leiding Shao-Chia Lü. Coproductie met Bregenzer Festspielen.

 

Ik lach bij 't zien van mijn schoonheid in deez' spiegel, uit de juwelenaria uit Gounod's opera Faust. Miranda van Kralingen in de rol van operadiva Bianca Castafiore in de musical 'Kuifje - De Zonnetempel'. Het is het musicaldebuut van Miranda van Kralingen, première op 22-05-2007. 2 Mei, de geboortedag van Hergé

 

Miranda van Kralingen, sopraan

soundSchumann, uit 'Frauenliebe....', 'Seit ich ihn gesehen', live opname :

Homepage: Miranda van Kralingen