Cristina Deutekom

....the very special on the voice of Christina Deutekom is that such a voice only appears very seldom ... a big register, a reach of voice of four octaves.....there are of course more coloratura - sopranos and also very beautiful ones, but such a true, very dramatic coloratura-soprano is a rare natural phenomenon......
Coby Riemersma, zangpaedagoge
 
.....somebody told me, she sang formidable. Then I went to listen to her. And it was for the first time in my live, that I really heard all the notes of that difficult role.....I was completely upside down of that Queen of the Night.....
Lex van Delden, composer, Parool-criticus
 
Cristina Deutekom

Het mag geen maatstaf zijn, maar ik *) vind Cristina Deutekom een geweldige vrouw. Of je haar nu meemaakt bij een plaatpresentatie in Rome (waar zij handtekeningen zette op de eerste exemplaren van de Verdi-opera 'I Lombardi'), bij het winkelen op het Amsterdamse Gelderlandplein, na afloop van een formidabele avond in het Haarlemse Concertgebouw, bij een perssamenkomst in de Amsterdamse Stadsschouwburg of in de kleedkamer van de Romeinse Opera, zij is steeds zichzelf: ontspannen, enthousiast tegenover iedereen die haar smeekt om een signatuur en zonder pretenties, die ze als veelbejubelde zangeres best zou mogen hebben. Als Cristina zingt - dat gebeurt in eigen land, maar vooral ook in New York, Florence, Zagreb, Triest, Venetië, Dallas, Buenos Aires, Wenen, Turijn, Barcelona, Bregenz of Bologna -, zit ik op het puntje van mijn stoel. Waarom? Omdat zij zo enorm weet te boeien door een zeldzame combinatie van natuurlijkheid, frisheid van stem, inlevingsvermogen in de rol die ze op dat moment zingt, een overweldigend vakmanschap en, waargewenst, een dramatiek waar je koud van wordt! Die bewondering heeft niets te maken met gevoelens als "de Nederlandse Deutekom, die het toch maar eventjes maakt"; een op zichzelf helemaal niet misplaatst gevoel, maar het is verstandig daar een beetje afstand van te nemen en haar te zien naast al die buitenlandse zangeressen die het óók gemaakt hebben. Dat Cristina Deutekom vandaag( 1969, J.L.)op wat eenzame hoogte staat in de operawereld is een feit, dankzij haar fabuleuze coloratuur-techniek en de bovenvermelde kwaliteiten. ,,Het geheim van Deutekom is dat zij de directheid als zodanig weet te suggereren, omdat zij de gevoelens die zij vertolkt echt heeft beleefd voordat deze tot zang zijn omgezet" schreef één onzer belangrijkste muziekcritici bij de bespreking van ,,I Lombardi". Het kan niet treffender worden gezegd.

Mozart, Der Hölle Rache Cristina , 1969

Cristina Deutekom - O luce, di quest'anima (fragment)

Cristina Deutekom - "Der hölle Rache"