Richard Tauber - Recensies

Richard Tauber

Richard Tauber zingt Duitse volksliederen. HMV 047-29.120

Richard Tauber (tenor), Mischa Spoliansky en Percy Khan (piano), diverse orkesten en dirigenten.

Die Lore an Tore (trad.). Kuecken: Treu Liebe - Du, du liegst mir im Herzen (trad.). Gehricke: Jägerleben. Glueck: In einem kühlen Grunde. Gabriel: Verloren - Herzblatt am Lindenbaum - Rose weiss, Rose rot - Wenn ich meine Schafe weide - Heis ist die Liebe - Ich weiss einen Lindenbaum -Vergiss mein nicht - Tausendschönchen - Horch, wie der Tauber ruft - Der Dragoner - Es stehn drei Birken. Silcher: Morgen muss ich fort von hier - Kommt a Vogerl geflogen (trad.). Lyra: Der Mai ist gekommen. Schiller: Lorelei. Mendelssohn: O Täler weit, o Höhen. Blume: Ja, grün ist die Heide.

".. Een plaat om in een gulden lijstje te zetten. De liederen, veelal wat sentimenteel, kunnen door niemand zo innig, zonder overdrijving en met een dergelijke zeggingskracht worden vertolkt dan door Tauber. De opnamen, voornamelijk uit de periode 1926-1928, laten hem horen in de jaren dat hij zich nog niet aan Léhar wijdde, de jaren van zijn grote Schubert- en Schumannvertolkingen (Winterreise, Dichterliebe, J.L.), van zijn Tamino, Max en Hoffmann. Hoe goed weet hij de sfeer van Hermann Lönns' gedichten te treffen. Löns die op zijn gebied (de natuurbeschrijving) even uniek was als Tauber krijgt hier de plaats die hij verdient, [ ... ] Het 'Du liegst mir im Herzen' wordt een klein briljantje op deze schijf. [ ... ] Wie Tauber in zijn rijke scala van zangkunst wil bezitten mag deze [ ... ] plaat niet voorbij laten gaan ..." Luister, oktober 1975, H.v.R.

Richard Tauber - vol. 1: Popular Songs -Shows - Movies.
Verona28036/37 (2)

Richard Tauber - vol. 2: Opera Arias and
Scenes.Verona 28038/39(2)
Fragmenten van Mozart, Rossini, Verdi,
Leoncavallo, Puccini, Bizet, Offenbach,
Weber, Flotow, Lortzing, Auber, Korngold,
Kienzl, d'Albert, Nessler, Wagner, R.
Strauss.

Richard Tauber- vol. 3: Operettas.Verona28040/41 (2)
Fragmenten van Tauber, Joh. Strauss jr.,
Kalman, Zeller, Abraham, Weinberger,
Lehár.

Richard Tauber

Populaire melodieën

Natuurlijk zal Tauber voor altijd te boek staan als de Lehár-tenor bij uitstek. [.....] Dat Lehár ook een grote artistieke invloed had, is eveneens bekend. Men behoeft er Tauber's eigen composities maar op na te slaan: het befaamde 'Du bist die Welt fur mich' had zonder bezwaar ook van Lehar kunnen zijn. [......] Het grote wonder ligt in de manier waarop Tauber ook de simpelste songs tot leven bracht. Neem alleen het bekende lied(je) 'Alle Tagen ist kein Sonntag' (cd 1, tr. 8) en noem mij één tenor die dit niveau ook maar een beetje benadert! Gaat bij iedere andere tenor een verzameling van 140 minuten populaire melodieën snel vervelen, bij Tauber blijf ik gefascineerd luisteren, omdat iedere titel in toonvorming of frasering wel weer iets bijzonders biedt. (AAD - 2.23')

Opera en operette

Blijkt de Verona-uitgave met populaire liederen en filmsongs in de praktijk dus veel boeiender dan men zou verwachten, als het gaat om opera en operette, weten we wel zo ongeveer wat Tauber te bieden heeft. Toch viel ik ook tijdens het beluisteren weer van de ene verrassing in de andere. Niet alleen in het Duitse repertoire (de hele tweede cd met natuurlijk de befaamde fragmenten uit 'Die tote Stadt' met Lehmann en Szell - die overigens niet genoemd worden! ), maar ook in Verdi, Puccini en o.a. de beroemde opname van de Paljas-proloog! (AAD - 2.27')
Het hoogtepunt voor velen zal echter het operette-album zijn. De eerste cd opent met vier fragmenten van Tauber zelf. De tweede is geheel aan Lehár gewijd is (AAD -2.31').
[.....] De compilaties zijn echter genereus en de klank-kwaliteit is over het algemeen voortreffelijk: soms wat vlak, maar met weinig 78t-ruis en heel gunstig voor Tauber's unieke timbre. Niet alle gebruikte 78t-platen waren echter gaaf en een enkele maal springt de naald zelfs een groef over (o.a. in 'Selig sind die Verfolgung leiden').

Richard Tauber

Richard Tauber in Concert 1937-1947
(Carnegie Hall Concerts 1937- BBC Concerts
1945 & 1946 - Don Giovanni, Covent Garden
1947, fragm.)
Eklipse EKRCD5 (2)

Richard Tauber in Concert

........een dubbel-cd van Eklipse met een uur aria's en liederen uit de concerten die Tauber in '37 in de Carnegie Hall gaf, en vijf kwartier uit de BBC-uitzendingen van '45-46 met het befaamde orkest van George Melachrino. Een afwisselend geheel, uitstekend van geluidskwaliteit, waarbij de authentieke sfeer versterkt wordt door de voortdurend aanwezige omroeper. [.....] Tot slot van deze verzameling horen we drie technisch primitieve fragmenten ('Il mio tesoro' zelfs voortijdig afgebroken) uit de Don Giovanni die Tauber op 27 september 1947, bijna vier maanden vóór zijn dood, in Londen zong als speciale gast in een voorstelling door de Weense Staatsopera. Tauber, zwaar ziek en zingend op één long, bewees toen zijn ware grootheid voor de laatste maal op het toneel en volgens o.a. Leo Riemens, die hem zonder meer verweet dat hij zich artistiek prostitueerde, was dat alsof hij openlijk boette deed voor alles wat hij artistiek 'misdreven' had (Uren der zangkunst, p. 24/25). Onzin! Tauber heeft niets artistiek misdaan.*) Hij zong misschien niet altijd een repertoire dat serieuze critici welgevallig was, maar hij deed dat uit volle overtuiging en met volledige inzet van zijn artisticiteit. Daarin lag juist Tauber's grootheid!

'Luister' januari 1993 recensent Paul Korenhof

*) Helemaal mee eens. Gelukkig heeft Riemens in zijn boek - waarin behalve Tauber ook de volgende zangers/ zangeressen besproken worden: Enrico Caruso, Roland Hayes, Nellie Melba, Kathleen Ferrier, Jacques Urlus en Gré Brouwenstijn - ook de volgende zinnen over Tauber staan:
.....Want in werkelijkheid was Tauber een van de grootste zangers van zijn tijd. Zijn muzikaliteit en kunstenaarschap plaatsten hem hoog boven de doorsnee tenoren, van wie de traditie wil dat ze in de regel niet met een super-intellect gezegend zijn ( Riemens was niet altijd even subtiel in zijn uitspraken )
J.L.