Anton de Ridder

Anton de Ridder

Anton de Ridder is geboren te Amsterdam op 13 februari 1929. Net als veel andere zangers, in de Jordaan. In 1947 ging hij werken als diamantslijper. Onder het werk werd veel gezongen. Daar viel zijn stem voor het eerst op en kreeg hij het advies om zangles te gaan nemen. Zijn eerste lessen kreeg hij van Betsie de Vries en later van Herman Mulder. In deze periode trad Anton al regelmatig op, o.a. bij de Tik-Tak koffie, de Thee Revue en bij Heck op het Rembrandplein. In 1951 vervolgde hij zijn studie op het Amsterdams Conservatorium.

Na zijn studie - in 1956 - werd hij aangenomen bij de Opera van Karlsruhe. Daar bleef hij veertig jaar lang aan verbonden, tot 1996. Zijn stem had zich inmiddels ontwikkeld tot een bijzonder fraaie lyrische tenor. Voor een dirigent als Böhm was hij zelfs de eerste keus. Behalve bij de 'Opera van Karlsruhe' gasteerde hij ook vele malen bij andere operahuizen, o.a. bij de opera's van München - gedurende meer dan 25 jaar -, van Duisburg, van Leipzig, van Hamburg, van Berlijn en van Wenen.

Ook op de Festspielen van Bregenz (1974, Don José, Carmen), die van Bayreuth en op het Glyndebourne Festival heeft Anton de Ridder gezongen. Samen met de tenor John van Kesteren zong hij in Rameau's Platée en in Strauss' Fledermaus. Hij was gehuwd met de inmiddels - 13 februari 2005 - overleden zangeres, Gudrun Nierig.

Anton de Ridder

In Nederland trad Anton de Ridder helaas weinig op. De Nederlandse Opera - als een ensemble opera - was met ingang van 1 mei 1965 na een bestaan van bijna 19 jaar opgeheven en in dat zelfde jaar als De Nederlandse Operastichting, zonder een vaste kern solisten, verder gegaan. Anton's debuut vond plaats op 13 februari 1968, in het Circustheater van Scheveningen, met de rol van Gabriel von Eisenstein in Strauss' Fledermaus, een productie van de Nederlandse Operastichting. Dit was een rol die hem op het lijf geschreven was en die hij ook in Duitsland met veel succes vertolkte. Zijn laatste optreden in Nederland was op 19 februari 1981 in het Circustheater te Scheveningen. Hij zong hier in Der Rosenkavalier van Richard Strauss de rol van de Italiaanse tenor. De gelijknamige tenor Anton de Ridder, die op 23 januari 1992 in De Melkweg te Amsterdam in een voorstelling van Verdi's La Traviata de rol van Alfredo Germont vertolkte, was zijn zoon, een verdienstelijk amateur zanger, die hoofdzakelijk in musicals en operette zong en hier een uitstapje naar de opera maakte.

Anton de Ridder schitterde in rollen als Florestan (Fidelio), Ismaele (Nabucco), Hertog van Mantua (Rigoletto), Bacchus en de tenor (Ariadne auf Naxos), Hoffmann (Hoffmann's Vertellingen), de 'Italiaanse tenor' (Rosenkavalier). Als Florestan zong hij op 12 februari 1971 in de afscheidsvoorstelling van Gré Brouwenstein in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Rocco was Arnold van Mill.

Anton de Ridder

De afgelopen jaren trok Anton de Ridder zich terug uit de zangwereld. Hij woonde in Dettenheim, Duitsland, was actief lid van de plaatselijke zangvereniging en was daar met zijn ervaring voor de leden van onschatbare waarde. Op 5 mei 2005 trad Anton opnieuw in het huwelijk, een huwelijk dat helaas maar kort zou duren. Op 9 juli 2006 overleed hij - vrij onverwacht - in zijn woonplaats Dettenheim.

Dank aan Henk Binnekade - neef van Anton de Ridder - voor ter beschikking gestelde informatie.

Anton als de Hertog van Mantua in Verdi's opera Rigoletto, Amsterdam, 1972

Gelukkig bestaan er van Anton de Ridder 'relatief' veel opnames. De meesten verkrijgbaar bij Amazon Duitsland: (talrijke geluidsvoorbeelden!)

1. Donizetti: Lucia di Lammermoor met Anton de Ridder, Karola Agai, e. a.

opname 1970 Audio CD (CD-aantal: 1)

Label: Ccc (EDEL)

ASIN: B0000260MT

Dirigent: Giuseppe Patane

Uitvoerenden: Karola Agai (sopraan), Ingeborg Springer (alt), Eberhard Büchner (tenor), Anton de Ridder (tenor), Harald Neukirch (tenor), Günther Leib (bariton), Siegfried Vogel (bas), Koor van de Deutschen Staatsoper Berlijn, Staatskapelle Dresden.

Recensies:

Ist eine einzigartige Aufnahme mit Anton de Ridder, 2. Oktober 2001

Rezensentin/Rezensent: Wolfgang Walter aus Ludwigshafen/Deutschland

Es gibt für mich kaum eine schönere Oper als Lucia di Lammermoor mit einem der besten Tenöre. Diese Aufnahme müßte man einem Millionenpublikum zugänglich machen. Wer diese Aufnahme nicht kennt, hat viel verpaßt.

Helaas kan ik het enthousiasme van Wolfgang niet geheel delen, behalve dan dat Lucia di Lammermoor een van de mooiste opera's is. Uitgezonderd Anton de Ridder is de kwaliteit van de protagonisten namelijk uiterst middelmatig. Alleen de alt Ingeborg Springer komt als Alisa in de buurt. De sopraan Karola Agai had kennelijk haar dag niet en het is bijvoorbeeld in het duet 'Sulla Tomba ...." dan ook een verademing als Anton zijn stem met de hare mengt. Dat de opera in het Duits gezongen wordt is ook al geen verbetering. Een slechte gewoonte, die in Nederland gelukkig al lang afgeschaft is. Vergelijk bijv. op de 'tenor-aria's' cd "Mutter, der Rote war allzu feurig" (Anton de Ridder), of "Moeder, de wijn is al te vurig" (Jacques Urlus zong het zo), met het origineel "Mama, quel vina è generoso". De tekstdichters probeerden destijds in samenwerking met de componist een zo mooi mogelijk klinkend en goed zingbaar geheel te creëren. Dat wordt nu verknoeid. Echter, in de finale van de opera wordt een en ander gecompenseerd. Edgardo staat nu gelukkig vrijwel alleen op het toneel, in die vorm een unicum voor zover ik weet. Maar daar moet je dan wel, afgezien van het duet "Sulla tomba" in deze 'Querschnitt' bijna drie kwartier op wachten. Het was me liever geweest, deze fragmenten apart te hebben op een compilatie cd.

J.L.

Anton de Ridder en Martina Arroya in Carmen

2. Best of Verdi (Die schönsten Werke) met Els Bolkestein, Anton de Ridder, e. a.

opname: 1973 (de Ridder, Els Bolkestein) Audio CD (CD-aantal: 3)

Label: Edel Recor (EDEL)

ASIN: B0000501NY

dirigent(en): Kurt Masur, Giuseppe Patane, Siegfried Kurz, Robert Hanell, Otmar Suitner, Heinz Fricke

Uitvoerenden: Els Bolkestein (sopraan), Anton de Ridder (tenor), Anneliese Rothenberger (sopraan), Evelyn Lear (sopraan), Thomas Stewart (bariton), Sylvia Geszty (sopraan), Armin Ude (tenor).

Op deze compilatie is Anton de Ridder vertegenwoordigd met fragmenten die ook op de 'tenor-aria's' cd staan. Wel staan er enkele fragmenten van de Traviata uitvoering - in het Duits! - met Anneliese Rothenberger op. Een uiterst middelmatige uivoering. Alleen de moeite waard vanwege het aandeel van Anton de Ridder. Anneliese Rothenberger kan mij 'eufemistisch' gezegd niet echt bekoren. Vergeleken met de al eerder genoemde sopraan Karola Agai - uit de Lucia uitvoering - is het echter een wonder van nuancering en stemschoonheid. Vermeldenswaardig is nog dat er twee aria's op deze cd's staan gezongen door de Nederlandse sopraan Els Bolkestein. Er bestond nog een complete cd van haar, maar die is helaas niet meer leverbaar.

J.L.

3. Strauss: Eine Nacht in Venedig (hoogtepunten) met Anton de Riddder, Julia Migenes, e. a.

Philips (Universal Vertrieb) (6. April 1993) Audio CD (CD-aantal: 1)

ASIN: B000025THE

dirigent: Kurt Eichhorn

Uitvoerenden: Julia Migenes (sopraan), Sylvia Geszty (sopraan), Trudeliese Schmidt (mezzosopraan), Anton de Ridder (tenor), Ion Piso (tenor), Cesare Curzi (tenor), Erich Kunz (bariton), Koor van de Bayerischen Rundfunks, Sinfonie-Orchester van de Bayerischen Rundfunks.

Recensie:

Einmalig als Herzog: Anton de Ridder, 18. Oktober 2001

Rezensentin/Rezensent: Wolfgang Walter aus Ludwigshafen/Rhein

Wenn ich nur den Herzog beurteilen müßte, wäre eine Bewertung mit 5 Sternen angebracht. Ich habe selten eine so starke stimmliche Interpretation des Herzogs gehört wie die des Tenors Anton de Ridder.Was er singt, glaubt man ihm auch, da er mit herrlicher Stimme und Herz wie kein zweiter singt.

4. tenor-aria's met de Staatskapelle Berlin

Berlin Cla (EDEL) (1. August 1996) Audio CD (CD-aantal: 1)

Staatskapelle Berlin, Großes Rundfunkorchester Berlin

ASIN: 0032012BC

componisten: Verdi, Pucchini, Rossini, dirigenten: Heinz Fricke en Robert Hanell, opnamen 1968, 1973

uitvoerenden: Anton de Ridder, Großes Rundfunkorchester Berlin 1973, Martin Ritzmann, Staatskapelle Berlin 1968

Recensies:

Rezensentin/Rezensent: aus München, Bayern Deutschland

Der Tenor Anton de Ridder hat eine goldene Stimme. Mühelose Höhen, um den ihn die grossen Startenöre beneiden müssten. Auf dem hohen C ruht er sich aus.

Ausgezeichnete Aufnahmen von Anton de Ridder, 18. Oktober 2001

Rezensentin/Rezensent: Wolfgang Walter aus Ludwigshafen/Rhein

Die Aufnahmen von dem Tenor Anton de Ridder entsprechen einem einmaligen Hörgenuß. In erster Linie sind die Arien aus Wilhelm Tell und die einmalig schöne Aufnahme des Faust zu nennen, wo man glauben könnte, daß sich Herr de Ridder auf dem hohen C mühelos ausruhen würde. Einfach super!

Over deze cd kan ik enthousiaster zijn. Jammer dat de uitgever het nodig heeft gevonden ook de middelmatige tenor Martin Ritzmann op deze cd met 8 aria's te laten vertegenwoordigen, maar er resten ons dan toch 10 aria's met Anton de Ridder. Mooi, zeer mooi gezongen. In de fortissimo passages een ietsje scherp randje aan de stem, maar toch een genot om naar te luisteren. Bij de Lucia opname was dat scherpe randje - Anton was toen drie jaar jonger - niet aanwezig, maar hij zingt op deze cd toch mooier. Dat 'randje' kan ook nog aan de opname liggen. Interessant is ook om de Traviata-aria 'Ist sie nicht bei mir....' (Lungo da lei; De' miei bollenti spiriti) te vergelijken met die van de Traviata-Querschnitt onder Patane. Wat een verschil, de combinatie Anton de Ridder met dirigent Robert Hanell komt tot een veel betere prestatie dan met Giuseppe Patane. Als hij zingt '...bin ich glücklich', kun je dit nu ook horen. Bij de Querschnitt is dit nauwelijks het geval. Kortom, deze cd is een aanrader om voor het eerst met de stem van Anton de Ridder kennis te maken.

J.L.

Verdi, Traviata, opname 1973 :

5. Strauss: Capriccio (kompleet) (opname 1971) Deutsche G (Universal Vertrieb) (5. Juli 1994) dubbel CD

Gundula Janowitz (Die Gräfin), Dietrich Fischer-Diskau (der Graf, broer), Peter Schreier (Flamand), Hermann Prey (Olivier), Karl Ridderbusch (La Roche), Tatania Troyanos (Clairon), David Thaw (Taupe Arleen Auger (Ital.zangeres), Anton de Ridder (Ital.ten.), Karl Christian Kohn (maj.dom.), Symfonieorkest Bayarische Rundfunk

DGG 445 347-2DISC

6. Verdi: La Traviata (hoogtepunten) [Duits gezongen, helaas!] met Anneliese Rothenberger, Anton de Ridder, e. a.

Berlin Cla (EDEL) (opname 1973) Audio CD (CD-aantal: 1)

Label: Berlin Cla (EDEL)

ASIN: B000026LMT

dirigent: Giuseppe Patane

uitvoerenden: Anneliese Rothenberger (sopraan), Ingeborg Springer (alt), Anton de Ridder (tenor), Armin Ude (tenor), Wolfgang Anheisser (bariton), Günther Leib (bariton), Thomas Thomaschke (bas), Siegfried Vogel (bas), Rundfunkchor Leipzig, Staatskapelle Dresden

Recensie:

zie de bespreking van de compilatie-cd: Best of Verdi (Die schönsten Werke) J.L.

7. Beethoven: Fidelio. Video opname met het London Philharmonic Orchestra. Opname Glyndebourne 1979.

Uitvoerenden: dirigent Bernard Haitink, Langdon Michael : Don Fernando, Allman Robert : Don Pizarro, Ridder Anton de : Florestan, Caley Ian : Jaquino, Söderström Elisabeth : Leonore, Gale Elizabeth : Marzelline, Hall Sir Peter : Regista, Appelgren Curt : Rocco.

Southern VI SL 2003

8. Busoni, Ferruccio: Doktor Faust, Bayerischer Rundfunk München, rol: Hertog van Parma.

Opname 1969

DGG LP 2740 273

9. Strauss, Richard: Der Rosenkavalier Wiener Philharmoniker. rol: de Italiaanse zanger.

DGG CD 445 338 2

10. Korngold, Erich Wolfgang, Die tote Stadt. Anton zong hier de bijrollen van Gaston en Victorin.

RCA VICTOR GD87767 (2)

11.Zimmerman, Bern Alois, Die Soldaten. Een gastvoorstelling door de Deutsche Oper am Rhein in het Circustheater van Scheveningen op 5 juli 1971 in het kader van het Holland Festival. Hij zong hier de rol van Baron Desportes.